Gylne snitt – grafisk design / Leif Frimann Anisdahl Oslo (osv.) : 07 Media, 2014. – 318 s., ill. ISBN 978-82-999079-1-0. – Pris: NOK 395,-. af Bent Rohde, fhv.afdelingsleder ved Den Grafiske Højskole Bogen er en selvbiografisk præsentation af arbejder udført over en periode på 50 år af nordmandenLeif Frimann Anisdahl – en af de mest begavede og produktive grafiske designere i Skandinavien. Bogen er inddelt i afsnit, der viser eksempler p å hans formgivning af bøger, plakater, emballage, logotyper og alfabeter samt profilering af store norske firmaer og institutioner. Hertil kommer eksempler p å hans formgivning af pengesedler og frimærker. Ved præsentationen af disse forskelligartede medieformer åbner der sig for læseren en oplevelsesrig og spændende verden, der visuelt ikke er bundet til en bestemt stil, men som knytter sig til arten af det emne, den grafiske kommunikation skal formidle - udformet p å en intelligent og original måde. Ind imellem præsentationen af medieformerne skriver Anisdahl nogle interessante kapitler med betragtninger om kommunikation og industriel design. Han redeg ør for den internationale udvikling af grafisk design og skriver om det parallelle forl øb mellem den tekniske udvikling inden for de grafiske fag og designerfaget. Af en kortfattet beskrivelse af sit eget livsforløb fremgår det blandt andet, at han er udlært typograf i Drammen og at han tillægger studiet på Den grafiske Højskole, København 1960-62, stor betydning for sin faglige udvikling, der går over Gutenberghus, Penguin Books London, Norsk Gyldendal til egen designvirksomhed i Oslo. Han beskriver sig selv som en moderat modernist og tilslutter sig følgende citat: “Typografi er ikke et arrangement av vakre bokstaver, men et vakkert arrangement av bokstaver.” Billede Forslag til etiketlinje for Frydenlunds Bryggeri, Oslo. Blev set som for moderne og aldrig taget i brug. Anisdahl selv ser den som forl øberen for de hvide etiketter, der blev så almindelige på de udenlandske ølsorter, der i midten af 1980’erne invaderede Norge. Bogen s. 173 Bogen er på 320 sider. Den indeholder omkring 100 eksempler på bogdesign og ud over de nævnte andre medieformer et utal af logotypes. Efter Anisdahls egen optælling har han gennem de 50 år, som eksemplerne spænder over, designet ca. 200 logotypes, heraf er omkring 25 fortsat i brug. Leif Frimann Anisdahl har skrevet en bog, som enhver typografisk interesseret vil have glæde af at stifte bekendtskab med. |